live report
Bruce Cockburn Torino / Folk Club
Concerto del 09/03/2024
Sul palco del Folk Club, dopo vent'anni, e a 45 dai suoi primi concerti in Italia, ori da Claudio Trotta, c'è Bruce Cockburn, e davvero è superfluo ricordare la statura, lo spessore di un artista che, nella sua lunga vita, ha attraversato tutti i generi, spaziando dal folk al jazz, dalla world music al rock, ma soprattutto ha interpretato l'anima più impegnata e umana della musica, combattendo per i diritti civili e contro il debito del Terzo Mondo, difendendo i nativi americani, sostenendo la tutela dell'ambiente e lavorando per Oxfam, Amnesty International, Medici Senza Frontiere.
Chi ascolta il cantautore di Ottawa sa da che parte stare; conosce il suo coinvolgimento politico e ideologico; non apprezza solo la sua maestria indiscussa nella tecnica chitarristica, ma ama anche i testi delle sue canzoni, che interpreta con sentimento e una voce che sembra indenne al passaggio dei decenni. Ed è esattamente questo clima che si respira nel locale di Via Perrone: vero amore, ammirazione, e soprattutto un senso di comunità, anche ideologica, molto forte.
Ad aprire la serata, ovviamente sold out, con cinque brani, è Davide Falcone, alias James Meadow, cantautore, antropologo, da sempre appassionato di folk e in particolare del cantautore canadese - al punto che ha intitolato Where The Lions Are il proprio programma su ADMR Rock Web Radio - che ha proposto alcuni brani dal nuovo lavoro A Scarecrow Sight. Anche le sue canzoni ci preparano a un ascolto civilmente coinvolto, tra narrazioni su città di vetro, distanti e fragili, e descrizioni di vite migranti, apparentemente senza valore.
Ma è quando si materializza sul palco Cockburn, che avviene il miracolo dell'armocromia musicale. L'anziano, piegato in due, si appoggia al bastone e sembra più uno di quei saggi nei western in bianco e nero che un musicista in tour da mesi; appena sul palco, però, diventa un monumento all'umanità e all'intelligenza, ritto e fermo, sul suo sgabello, il piede sinistro appoggiato a una cassetta vuota di acqua, sotto il piede una pedaliera da cui ricava echi e riverberi, e vicine le sue amate chitarre: una abbacinante resofonica, una verdissima acustica, un cavaquinho blu elettrico, da cui ricamerà una Sweetness and Light da svenimento.
Un arcobaleno di tinte, toni, sfumature, sia musicali, sia narrative, che trasformano la musica in colori, i colori in emozioni; e, certo, accade grazie a una tecnica eccelsa. Ma la tecnica non raggiunge queste vette di intensità, e sarebbe vuota, senza la totale dedizione con cui l'artista si offre alla Musica, curando ogni accordatura, ogni singola nota, ogni corda, ogni vibrazione di una voce che vince il tempo con una potenza inaspettata, da un corpo apparentemente tanto fragile.
E non si tratta solo di ripercorrere la sua storia, come lui stesso dice, "ci sono canzoni recenti, canzoni molto antiche. Questa diciamo che è del Medioevo...". Si tratta di un viaggio dentro l'uomo, con l'amarezza per le inguistizie, i sogni perché queste vengano cancellate, la forza dell'amore e della fede negli altri, nonostante tutto. Si susseguono così una splendida On a Roll, con un verso iconico ("Time takes its toll, but in my soul I’m on the roll"), una lunga, durissima Bone On Bone, una All the Diamonds in The World e una Lord of the Starfields sconvolgenti per l'intensità della voce, una Wandering Where the Lions Are in cui Cockburn ci invita, soddisfatto e sorridente, a fare da controcanto ("Don't be shy...you are italians, after all!"): due ore di puro incanto, da seguire senza indugi, fin là dove nasce la musica.
E quando, mentre tutto il pubblico trattiene il fiato, ci saluta con una Us All dell'intensità quasi insostenibile, a più d'uno scendono calde lacrime, nel pensare che, in questo stesso mondo, in questo momento, altrove ci uccidiamo, tradendo la nostra natura concretamente divina. Invece, noi qui ci immergiamo in un'armonia spirituale. Se un artista, con "solo" la sua chitarra e la sua voce, riesce a creare questo, ha raggiunto il cuore del miracolo.
Emozioni indefinibili, insuperabili. Indimenticabili.
ENGLISH TRANSLATION
How can you define an emotion? It seems impossible, but we have to try, and share it, to make it even more concrete, and prevent it from fading away, like a dream. Because few concerts have been so hoped for, welcomed with joy, awaited, like the one tonight, at the incomparable Folk Club of Turin.
On Folk Club stage, after twenty years, and 45 years after his first italian gig, organized by Claudio Trotta, there is Bruce Cockburn, and it is really superfluous to remember the stature, the depth of an artist who, in his long life, has crossed all genres, ranging from folk to jazz, from world music to rock, but above all he interpreted the most committed and human soul of music, fighting for civil rights and against Third World debt, defending Native Americans, supporting environmental protection and working for Oxfam, Amnesty International, Doctors Without Borders.
Anyone who listens to the Ottawa singer-songwriter knows which side to be on; everyone knows his political and ideological involvement; everyone appreciates his undisputed mastery of guitar technique, but also loves the lyrics of his songs, which he expresses with feeling and a voice that seems unscathed by the passage of decades. And it is exactly this climate that can be felt in the restaurant on Via Perrone: true love, admiration, and above all a very strong sense of community, even ideological.
Opening the evening, obviously sold out, with five songs, Davide Falcone, alias James Meadow, singer-songwriter, anthropologist, who has always been passionate about folk and in particular about the Canadian singer-songwriter - to the point that he titled his program Where The Lions Are ADMR Rock Web Radio. He plays some songs from his new album A Scarecrow Sight. His songs also prepare us for civilly involved listening: narratives about cities of glass, distant and fragile, and descriptions of migrant lives, apparently worthless.
But when Cockburn materializes on stage, the miracle of musical color harmony occurs. The old man, doubled over, leans on his cane and looks more like one of those wise men in black and white western movies, than a musician who has been on tour for months; as soon as he is on stage, however, he becomes a monument to humanity and intelligence, standing and still, on his stool, his left foot resting on an empty box of water, under his foot a pedalboard from which he draws echoes and reverberations, and close to his beloved guitars: a dazzling resophonic, a very green acoustic, an electric blue cavaquinho, from which he will embroider a swoon-worthy "Sweetness and Light".
A rainbow of colours, tones, nuances, both musical and narrative, which transform music into colours, colors into emotions; and, of course, it happens thanks to his excellent technique. But the technique does not reach these heights of intensity, and would be empty, without the total dedication with which this artist offers himself to the Music, taking care of every tuning, every single note, every string, every vibration of a voice that overcomes time with a unexpected power, from an apparently so fragile body.
And it's not just a matter of retracing its history, as he himself says: "there are recent songs, very ancient songs. Let's say this one is from the Middle Ages...". It is a journey inside man, with the bitterness for injustices, the dreams for them to be cancelled, the strength of love and faith in others, despite everything. Thus follows a splendid "On a Roll", with an iconic verse ("Time takes its toll, but in my soul I'm on the roll"), a long, very hard "Bone On Bone", an "All the Diamonds in The World" and a "Lord of the Starfields", shocking for the intensity of the voice, a "Wandering Where the Lions Are" in which Cockburn invites us, satisfied and smiling, to act as a counterpoint ("Don't be shy...you are Italians, after all!" ): two hours of pure enchantment, to be followed without hesitation, to where the music is born.
And when, while the entire audience holds their breath, he greets us with an "Us All" of almost unbearable intensity, more than one person sheds warm tears, as we think that, in this same world, in this very moment, elsewhere, we kill ourselves, betraying our concretely divine nature. Instead, here we are, immersing ourselves in spiritual harmony. If an artist, with "only" his guitar and his voice, can create this, he has reached the heart of the miracle.
Indefinable, unsurpassable emotions. Unforgettable.
SETLIST
The Blues Got the World by the Balls
Soul of a Man (Blind Willie Johnson cover)
The Whole Night Sky
How I Spent My Fall Vacation
On a Roll
Strange Waters
All The Diamonds in The World
Push Comes to Shove
Sweetness and Light
Cafè Society
Lord of the Starfields
Bone On Bone
Lovers in a Dangerous Time
States I’m In
Wondering Where the Lions Are
If a Tree Falls
BIS
Burn
Us All
FOTO DI LAURA BIANCHI